dinsdag 25 november 2014

Haaienvinnensoep zonder haai van kip



Van soep word ik altijd blij. Welke soep het ook is, je kunt mij er´s nachts wakker voor maken. En als je soep aan het maken bent ruikt het ook altijd heerlijk in huis. 
Want soep maak ik wel altijd zelf. Dat heeft drie redenen, ten eerste zijn soepen uit pak of blik veel te zout, ten tweede zijn ze vaak niet glutenvrij en ten derde is zelfgemaakte soep gewoon veel lekkerder. O, en ik vind het ook nog eens heel leuk om te doen natuurlijk. 
Zondag wilde ik eens haaienvinnensoep maken. Die had T. laatst bij de Chinees gegeten en toen had ik er al zin in maar gezien het zoutgehalte toch maar niet genomen. Dus zelf aan de slag. 
Ik maak, en trouwens de Chinees hier ook, de haaienvinnensoep zonder haaienvinnen. Die moet je er niet eens in willen vind ik want de vissers in China snijden de vissen van de haaien terwijl ze nog leven en kiepen de haaien dan weer terug het water in waar ze alsnog het loodje leggen natuurlijk. Dat gaat me toch echt te ver. Ik ben niet tegen het eten van dieren maar het onnodig kwellen van beesten vind ik nu ook weer niet nodig. Kip is dus de basis van deze soep en het wordt gebonden met maizena of aardappelzetmeel om een beetje het geleiachtige te krijgen dat anders van de haaienvinnen af komt. 
Het is echt een heel simpele soep om te maken. Ik heb zelf kippenbouillon getrokken maar je kunt natuurlijk ook kippenbouillon van tabletten gebruiken als je niet op zout hoeft te letten. 
Dit heb ik gebruikt voor ca. 2 liter soep:

ongeveer 200 gram kipfilet
een flink stuk gember (ik had een dik stuk van 5 cm)
ongeveer 1,5 liter kippenbouillon
1 theelepel sesamolie
1/2-1 eetlepel vissaus
1/2 eetlepel glutenvrije oestersaus (de enige die ik gv kan vinden is die van Lee Kum Kee, te koop bij de toko)
1 prei
1 ei
peper naar smaak
maizena of aardappelzetmeel

Schil het stuk gember en snijd het een keer doormidden. Doe de stukken gember in de kippenbouillon, voeg de kipfilet toe en kook die in ongeveer 30 minuten goed gaar. Haal de filet er dan uit en pluis de filet vervolgens helemaal in kleine draadjes. Was de prei en snijd de steel in piepkleine stukjes. Ik heb de donkergroene stukken niet gebruikt, die zijn in de nasi verdwenen. 
Voeg de sesamolie, vissaus, oestersaus en peper aan de bouillon toe. Proef de bouillon en voeg evt. nog een van de ingrediĆ«nten toe totdat de bouillon lekker op smaak is. 
Bind de soep vervolgens met aangemaakte maizena of aardappelzetmeel, ik heb 3 eetlepels maizena gebruikt en 2 eetlepels water. Klop in een kommetje het ei los en schenk dit dan langzaam al kloppend in de pan bouillon. Voeg de kip toe en op het laatst de fijngesneden prei. 

Deze soep is heerlijk als voorgerecht maar ook als zomaar een kopje tussendoor na het klussen was het erg lekker. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten