woensdag 5 november 2014

Jambalaya




Zoals gewoonlijk loop ik erg achter met mijn web-log. Ik ga proberen om er eens snel wat dingen op te zetten die we in de afgelopen weken gegeten hebben.

Ik dacht dat ik al eens eerder een recept voor jambalya op dit blog had gezet maar ik kan het nergens vinden dus dan wordt het de hoogste tijd want jambalaya is heel erg lekker.
In dit recept gebruik ik cajunkruiden, ik meng het altijd zelf (klik hier voor het recept) maar je kunt natuurlijk ook kant en klare cajunkruiden kopen.
In dit recept gebruik je bij voorkeur langkorrelrijst, geen risotto- of paellarijst want dat wordt te vochtig. Op de foto zie je dat ik een gele paprika heb gebruikt, die had ik nog liggen toen, maar meestal doe ik er een groene en een rode in.

Voor 4 personen heb ik het volgende gebruikt:

250 gram kippendijvlees
1 kruidenbuiktje voor kip
een flink stuk chorizo
100 gram gekookte ham, dikke plak of blokjes
24 grote garnalen, rauw maar wel gepeld
1 groene en 1 rode paprika (of een gele dus..)
1-2 stelen bleekselderij
1 ui
3 teentjes knoflook
1 blikje tomatenblokjes
1 eetlepel cajunkruiden of naar smaak
1 blikje kippenpocheervocht (dit wordt verder in het recept toegelicht)
evt. tomatenpuree en wat extra water
300 gram langkorrelrijst

Pocheer de kip in een pannetje met niet al teveel water waar je een kruidenbuiltje voor kip in hebt gedaan. Zodra de kip gaar is haal je de stukken eruit en snijd ze in kleine blokjes. Bewaar het vocht.
Pel en snipper de ui. Snijd de paprika´s in vieren, verwijder de zaadlijsten en snijd ze daarna in niet te kleine stukjes. Haal eventueel de draden van de stengel(s) bleekselderij en snijd ze in kleine blokjes. Snijd de chorizo en de ham in blokjes.

Bak de chorizo uit in een pan, eventueel wat olijfolie toevoegen maar zeker niet teveel. Voeg dan de ui, paprika, knoflook en bleekselderij toe en laat het een paar minuten bakken. wel steeds doorroeren.
Strooi de cajunkruiden erover en voeg de inhoud van het blik tomatenblokjes toe en evenveel kippenpocheervocht, ik gebruik het lege blikje van de tomatenblokjes om het af te meten.
Doe nu de rijst erbij en roer het geheel goed door. Doe een deksel op de pan en laat het ongeveer 10 tot 15 minuten op een zeer laag pitje pruttelen. Af en toe even doorroeren en zo nodig wat wat of pocheervocht toevoegen.
Nu mogen de garnalen en de blokjes ham erbij. Laat het geheel nog een paar minuten doorsudderen tot de garnalen gaar zijn.
Proef de jambalaya en maak op smaak af met wat (cayenne)peper en/of wat tomatenpuree.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten